OBS ! TEXTER OCH BILDER KOPIERADE  FRÅN GLADAS OCH FALKENS HEMSIDA:

Välkomna till Las Palmas!

På måndagen anlände de nya eleverna från Törnströmska gymnasiet till Las Palmas och HMS Falken.

Utbildningen började omedelbart med äntring över topparna och inmönstring. Några av eleverna darrade allt i benen när de kom ner och några darrade nog lite innan också.

Eleverna har många lektioner med ett högt tempo så det gäller att hänga med. De lär sig allt från att stå uppställda , ordning och reda och att rengöra. Dessutom skall de lära sig alla tampar och segel, maskinkunskap och mycket mer.

Så här kommer det fortsätta i tre veckor och jag tror de somnar ovaggade ikväll också.

Las Palmas 2011-01-18

1:e skeppar´n

Witamy w  Las Palmas!

W poniedziałek przybyli nowi uczniowie z liceum Törnströmska do Las Palmas i HMS "Falken".

Szkolenie rozpoczęło się natychmiast z zdobywaniem wysokich szczytow. Niektórym uczniom trzesly sie nogi  gdy zeszli  na dół i a niektorym juz drzaly przed wejsciem na  gore.

Uczniowie mają wiele zajęć w wysokim tempa więc nie ma czasu na lenistwo. Uczą się wszystkiego od stania w szeregu , bycia schludney i porzadku na pokladzie. Ponadto uczą się o wszystkich  linach i żaglach, wiedzy o sprzęcie i wiele więcej.

i tak bedzie przez najblizsze  tygodnie, wiec sadze ze nasi uczniowie zasna dzisiaj mocno bez potrzeby "spiewania im kolysanek"

Las Palmas 18.01.2011
1-cia skeppar'n
  ( kapitan)

Resebrev HMS Falken 21/1-2011

Nu har vi varit fem dagar ombord på HMS Falken,dom föregående dagarna har vi spenderat med att ta till oss den otroliga mä

ngden information.

Så som blandannat tampar, knopar, rengöring, segel samt sjömanskap.

Detta är något som vi ska hela tiden ha i bakhuvudet och som vi i princip utför varje dag.

Under gårdagen lättade vi ankar från Las Palmas och satte kurs mot Puerto Mogan, vinden har varit hygglig fram tills 03:00 inatt då det nästan blev stilltje.

Ombord på fartyget är våran klass indelad i styrbord och barbords ”arbetslag” och där varje sida är indelat i två kvater.

Detta betyder då att när vi går till sjöss, så är det en utav sidorna med båda kvarteren som skall hålla vakt var fjärde timme. Och sedan blir avlösta utav den andra sidan.

Den sidan som då är ledig har lektioner utav olika slag.

Man måste verkligen se till att sova och äta så fort det gers tillfälle. Maten som serveras ombord är mycket bra och god.

404 Niklas Petersson

402 Henrik Wallin

24 januari 2011

Hallå där , Anton och Erik här!

Igår så ankrade vi upp utanför hamnen Port Mogan, där hade vi båttjänst,

vilket innebär att vi fick lära oss hur Valbåten och motorbåten fungerade och vilka kommandon som gällde när osv. Valbåten är en liten roddbåt, motorbåten är en gummibåt med en två-takts 40 hk. Vi fick även permission , babords och halva styrbords vakt i alla fall, och då var vi inne i själva byn och tog oss en titt omkring..

Nu har vi lämnat Port Mogan och har satt kurs mot St. Cruz de Tenerifé. Vi lättade ankar kl 1900 och har seglat under natten, vår position just nu är N 27 50´ W 15 53,2´. Om vi håller den farten vi vill ha så kommer vi att anlända i St. Cruz klockan 1600 måndag.

När vi hade vakten inatt så har vi bla varit loggastar vilket innebär att man navigerar, kollar radarn, checkar vädret och räknar på longitud och latitud. De andra i vårt kvarter har varit frälsarkransvakt, utkik i masten, glasvakt och rorgängare.

Maten är prima, igår kväll så fick vi potatisgratäng, oxfilé och bearnaisesås.

Vi har frivakt just nu så om inte skepparen vill att vi ska hjälpa till med seglen så går vi upp och sover på däck nu.

/ Anton C, Erik D

Trodde dom ja. Nu är det dags att svänga ut skeppsbåtarna, skura däck och snygga sig inför soluppgången!

/ 1:e skeppar´n

Hms falken 27/1 2011

Vi seglar nu en bit utanför gran canarias kust för att till helgn komma till Santa Cruze igen. Vi har nu varit ombord på falken i 10 dagar och vi trivs fortfarande bra. Igår avseglade vi från santa cruze och vi satte segel direkt vid kajen och seglade ut. Vi har haft lektioner också, igår hade vi knivutbildning för att vi skulle få låna en kniv från fartyget. Vi har också påbörjat att lära oss splitsa med vår elevtamp som vi fick  igår.

Vi seglar nu lite fram och tillbaka och övar på att vända fartytyget för att sen till helgen gå in i Santa Cruze igen.

I förgår åkte vi elever på en utflykt från Santa Cruze till vatten landet siam park där vi tillbringade en  hel dag med en massa kul i vatten.

Alla har det bra och det är ubderbar mat och trevligt folk. Det enda som saknas är lite mer sömn.

222 Robin Yllenius

422 Johan Carlsson

Hms Falken 28/1 2011
Seglingen inatt var lugn och vindsäker. Vi hade bara 2 segel uppe så friavakten fick sova vidare medans posterna var uppe och jobbade, det var skönt att sova ut. Vi hade också sällskap av en delfinflock som följde efter oss i ca 5 minuter, det var trevligt och höjde humöret hos alla.

Vi  har nu kommit tillbaka till Santa Cruze efter ca 2 dygn till havs. Vi hann precis lägga oss ner på däck så hörde vi åter igen visselpipan. Då var de bara att ställa sig upp i sina kvarter och lyssna på vad befälen hade att säga. Det var städdags, inte roligt men det måste göras.
 Just nu sitter jag och Julia och kollar på när de andra städar och sjunger till städmusiken. Efter rent skepp så blir de permission ikväll för de som inte har vakttjänst. Det blir nog bingdags för de flesta när permisionen börjar.
Vi alla har det roligt och trevligt ombord och det är mycket bra besättning. Ett litet extra plus till kockarna som lagar fantastisk god mat.

103 Julia Mattisson
325 Jacob Bäckvall

Hms Falken 05/2 2011

Igår kastade vi loss från Lanzarote, efter en snygg utsegling med hjälp av bredfocken gjorde det spanska flygvapnet en låg flygning över oss när vi skulle sätta gaffelseglen vilket säkert har lämnat en hel del imponerade på kaj.

Innan vi kastade loss fick vi elever själva ta upp skeppsbåten vilken naturligtvis skulle upp på den sidan som låg in mot kaj.

Men vi lyckades på något vis få ut Falken från kaj, lirka in skeppsbåten och ta upp den och sedan återställa Falken.

Lite längre ut började vi sätta fler segel och till slut hade vi alla segel utom storstängstagseglet uppe, vilket gav oss lite mer jobb när vi skulle vända.

Vi är vid gott mod trots att klockan för tillfället är halv fem på morgonen och trots att vi är trötta.

Vi är nu på väg tillbaks till Las palmas och detta är den sista sträckan vi kommer segla på den här resan, vilket känns lite synd för det hade varit trevligt att segla lite till.

242 David Persson

202 Charlie Johansson

Resebrev HMS Falcon 21/1-2011

Jestesmy  teraz już pięć dni na pokładzie HMS Falcon, te ostatnie kilka dni spędziliśmy zabierjac w nas niesamowitą ilość informacji.

Więc uczylismi sie miedzy innymi co to liny, węzły, sprzątanie na statku, żagiel i praktyki morskiej. To jest coś, o czym powinniśmy zawsze pamiętać, dlatego ze  w zasadzie robimy  to na codzień.

Podczas wczorajszego dnia  podnielismy  kotwicę z Las Palmas i udalismy się do Puerto Mogan, wiatr był przyzwoity, aż do 3:00 w nocy, gdy przestal  nieomalze  wiac zupelnie.
Na pokładzie statku jest nasza klasa dzieli się na "zespół" prawej i lewej  burty , a każda strona jest podzielona na dwie grupy.
Oznacza to więc, że kiedy idziemy w morze, to obie grupy  jednej ze stron - ma na bieżąco"straz" co cztery godziny na prawej i lewej  burcie .Potem   wymienia sie z drugim "zespolem" .
Strona, która nie ma strazy na pokladzie ma  lekcje roznego rodzaju.
Naprawdę trzeba  trzeba sie  spieszyc z jedzeniem i spaniem kiedy  tylko ma sie  na to mozliwosc. Jedzenie  ktore jest serwowana na statku jest bardzo smaczne.

404 Niklas Petersson
402 Henrik Wallin

24 stycznia 2011

Witajcie tutaj  Anton i Eric !
Wczoraj zakotwiczylismy niedaleko  Port Mogan, gdzie mieliśmy sluzbe na statku, co oznacza, że musieli nauczyć  o tym jak funkcjanuja Valbåten i  łodzie motorowe i jakie  polecenia, obowiazujana tych lodziach.

Valbåten to mała łódź wiosłowa, lodz motorowa to jest ponton z silnikiem dwusuwowych 40 KM. Dostaliśmy również do przepustke, ale zespol na lewej burcie i polowa prawej miala i tak sluzbe na statku, ci co dostali przepustke mogli wyjsc do miasteczka i rozejrzec sie troche  ..
Teraz juz wyplynelismy z Port Mogan i wzielismy kurs na St. Cruz de Tenerife. Podnieslismy kotwicę o19:00 i popłynelismy w nocy, nasze polozenie na chwile obecna  to N 27 50 'W 15 53.2. Jeśli utrzymamy tempo dotrzemy do St. Cruz o 16:00 w poniedziałek.
Kiedy sie jest  na posterunku w nocy, to sie ma  loggstar, co oznacza że: nawiguje sie , kontroluje radar, sprawdza jak  bedzie pogoda i oblicza sie długośc i szerokośc geograficzna.. Pozostali w naszej grupie maja inne zajecia jak np. obserwacje z masztu,  straz przy kolach ratunkowych i sterniku i t d ....
Jedzenie jest w prima, wczoraj jedlismy ziemniaki zapiekane w smietanie, polędwica wołowa i  sos barnenski.
Teraz jestesmy juz po służbie i o ile kapitan nie  zechce pomocy od nas  przy zaglach to pojdziemy spac

/ C Anton, Eric D ( uczniowie)

Akurat mysleli ze pojda spac,  a teraz jest  czas na mycie pokladu  sprawdzenie lodzi ratunkowych i pprawienie swojego wygladu przed wschodem slonca ...

/ 1 skeppar'n( kapitan)

***************************************************************************************************************Hms falken 27/1 2011
  Zeglujemy teraz przy wybrzeżu wyspy Gran Canaria, ale na weekend mamy dobic do portu w Santa Cruz ponownie. Jestesmy juz  10 dni na pokładzie Sokoła (Falken) i nadal  czujemy sie tutaj  bardzo dobrze. Wczoraj wypłynelismy  z Santa Cruz i  odrazy postwailismy zagiel by wyplynac  w morze .

Mieliśmy lekcje na pokladzie, wczoraj  np: mieliśmy  lekcej jak poslugiwac sie nożem... i inne lekcje zeglugi
Teraz zeglujemy  tam i z powrotem i  uczymy sie zawracac zeglowiec  ale  na weekend  dobijemy do Santa Cruze.
Wczoraj pojechalismy, my uczniowie na  wycieczke do Santa Cruz do Siam Park - ktory to jest parkiem  "wodny" pelnym roznych basenow, gdzie spędziliśmy cały dzień na zabawie  w wodzie.
Mamy sie tutaj bardzo dobrze - jedzenie jest  smaczne  a ludzie sympatycznie. Brakuje nam tylko snu

222 Robin Yllenius
422 Johan Carlsson

Hms Falken 28 / 1 2011
Zegluga w nocy  byla spokojna i  bez  wietrzna. Mielismy tylko  dwa podniesione żagle, wiec  strażnik zagla mogl sobie  spać spokojnie ,tylko ci przy burtach mieli straz, było miło sobie tak po spać. Stado delfinów przez  okolo 5 min zrobilo nam wizyte i  plynelo za nami,  co bylo niezwykle sympatyczne i poprawilo nam humor.
Teraz wracamy do Santa Cruz po około dwóch dniach  na morzu. Zdazylismy  tylko polozyc sie spac gdy  znowu usłyszeliśmy gwizdek.Po gwizdku nie zostaj nam nic innego do zrobieniajak tylko ustawienie sie w szeregu na pokladzie i wysluchania co ma kierownictwo  do powiedzenia. To był dzień sprzątania,co nie jest zabawne , ale musi być zrobione.
Teraz ja i Julia siedzimy  i obserwujemy  tych  ktorzy sprzataja i jednoczesnie spiewaja do "muzyki  przy sprzataniu". Kiedy juz  wyszczyscimy statek to ci  co nie maja strazy na statku  beda mieli  przepustke dzis wieczorem - ale wiekszosc pojdzie  spac w swoja "przepustke"
My wszyscy  uczniowie na statku mamy sie bardzo dobrze  i wesolo  - zaloga jest bardzo fajna no i extra plus dla kucharza pokladowego za super smaczne jedzenie

103 Julie Mattisson

325 Jacob Bäckvall

Hms Falken 05/2 2011

Wczoraj wyplynelismyz Lanzarote, po "ladnym" wyjściu przez bredfocken,hiszpanski samolot wojskowy przelecial bardzo nisko nad nami , gdy podnosilismy żagiel, zdarzenie które z pewnością pozostawiło wielu ludzi pod  wrażeniem na nabrzeżu.

Zanim wyplynelismy my uczniowie mielismy sami zajmowac sie żegluga łodzi, która oczywiście miala odplynac  ta strona  ktra lzela  przy nabrzeżu.
Udało nam się jakoś odwrocic lodz od nabrzeża  i wyprowadzic ja w morze .

Nieco dalej, zaczęliśmy rozwiajc wiecej  żagli i w końcu, gdyby wszystkie żagle, z wyjątkiem jednego żagla, co spowodowalo nieco więcej pracy, kiedy trzeba bylo  zawracac  lodz.

Jesteśmy w dobrym nastroju pomimo tego, że w tej chwili jest 5:30 rano i  jesteśmy zmęczeni.
Jesteśmy teraz w drodze  do Las Palmas i to jest ostatni odcinek rejsu na ten raz, i jest nam troche przykro  bo chetnie pozeglowalibysmy jeszcze jakis  czas .

242 David Pearson
202 Charlie Jackson

Make a Free Website with Yola.